Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce:
Chrome,
Firefox,
Internet Explorer,
Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję
Wprowadzone zmiany ustawowe dotyczące działalności KUKE, stwarzają nowe możliwości, które w założeniu powinny pozytywnie wpłynąć na działalność gospodarczą polskich przedsiębiorstw. Zapisy nowelizacji ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych mają za zadanie odpowiedzieć na bieżące potrzeby firm, które nie mogą być zaspokojone na komercyjnym rynku finansowym. Zmianę podejścia odzwierciedla również inny tytuł ustawy, która po nowelizacji ma dotyczyć ubezpieczeń gwarantowanych przez Skarb Państwa, a nie jedynie tych dotyczących eksportu.
Skala spodziewanych inwestycji firm w narzędzia wspierające zarządzanie ryzykiem, zapobieganie awariom oraz minimalizację skutków innych nieprzewidzianych zdarzeń wcale mnie nie dziwi. W końcu skutki pożarów, zjawisk pogodowych, złej konserwacji i awarii maszyn znajdują się w pierwszej piątce najkosztowniejszych szkód wskazanych w globalnej analizie ubezpieczeń korporacyjnych przygotowanej przez Allianz. Łącznie pochłonęły one połowę wartości odszkodowań wypłaconych w ostatnich pięciu latach. Warto też zauważyć, że nie tylko przedsiębiorcy inwestują w AI do zarządzania ryzykiem. Również rynek ubezpieczeń intensywnie korzysta z tych rozwiązań. Skoro zatem eksperci od oceny ryzyka chętnie z nich korzystają, to tym bardziej powinni zwrócić na nie uwagę przedsiębiorcy. Zwłaszcza że wpływają one wymiernie na budżet firmy, także w wydatkach na ubezpieczenia.
Rozwiązania, które dopuszcza Ustawa, przewidują szereg mechanizmów, dzięki którym KUKE może przejąć na siebie ryzyka standardowo nieubezpieczalne przez komercyjnych ubezpieczycieli. Celem pokrycia dla tych ryzyk jest ważny interes państwowy. Jedno z pierwszych rozwiązań, które zostanie wprowadzone, dotyczy ubezpieczenia ładunków (rozszerzenie ubezpieczenia CARGO) oraz środków transportu (rozszerzenie ubezpieczeń CASCO samochodów, taboru kolejowego, samolotów, statków) od skutków działań wojennych na terenie Ukrainy.
Zgodnie z Ustawą ubezpieczenie będzie oferowane przez ubezpieczycieli komercyjnych, ale specjalne ryzyka będą w pełni reasekurowane przez KUKE. Co oznacza, że ubezpieczenie klienci wykupią u ubezpieczyciela komercyjnego, natomiast za szkodę objętą specjalnym zakresem finalnie zapłaci KUKE, choć za pośrednictwem tego ubezpieczyciela komercyjnego.
Polski eksport na Ukrainę od wybuchu wojny odnotowuje wysokie wzrosty przekraczające corocznie 50%. Oczekiwana przez firmy możliwość ubezpieczenia ładunków oraz środków transportów od skutków zdarzeń związanych z wojną powinno wpłynąć na rozwój wymiany handlowej, oraz wesprzeć proces odbudowy Ukrainy, który mamy nadzieję jak najszybciej będzie mógł się rozpocząć.
Artykuł ukazał się na prawo.pl, do przeczytania tutaj.