Polityka plików Cookies
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję

menu

Zagrożenia cybernetyczne nie omijają samorządów. Koszty mogą być ogromne

| Katarzyna Rydlewska, Zastępca Dyrektora Biura Projektów Strategicznych dla Portalu Samorządowego

EIB | Ubezpieczenia dla wymagających


Nie da się wprost oszacować potencjalnych skutków finansowych zdarzenia cybernetycznego przed jego wystąpieniem, bowiem jest to wypadkowa dużej liczby czynników, jak chociażby rodzaju ataku, siły oddziaływania takiego zdarzenia na podmiot, który padł ofiarą czy potencjalnych jego skutków wobec osób trzecich.

Niemniej jednak przygotowuje się takie scenariusze w ramach prac prowadzących do zawarcia ubezpieczenia cyber, zwłaszcza na etapie ustalania sumy ubezpieczenia oraz pożądanego, w konkretnym przypadku, zakresu ochrony. I o takich scenariuszach rozmawiamy z naszymi Klientami.


Ale by nie pozostawiać czytelników z poczuciem niedosytu w tym zakresie, wyobraźmy sobie sytuację, w której dochodzi do wycieku danych osobowych w Urzędzie Miejskim, powiedzmy 2 tysięcy mieszkańców, w tym danych niejawnych jak: imiona, nazwiska, PESEL-e oraz adresy. Sytuacja wygląda następująco:

  • - dane mieszkańców zostają bezprawnie upublicznione w Biuletynie Informacji Publicznej,
  • - prokuratura okręgowa zaleca wszczęcie postępowania prokuraturze rejonowej,
  • - naruszenie danych potwierdza Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO), który prowadzi w tej sprawie osobne postępowanie,
  • - upublicznione dane dotyczą tych osób, które kierowały pisma do urzędów,
  • - następnie osoby, których dane zostały ujawnione zorganizowały grupę w celu wytoczenia powództwa zbiorowego przeciwko gminie.

Jak zatem może wyglądać wysokość szkody w opisanym przypadku?

W grę wchodzić mogą następujące koszty:

  • - koszt samych odszkodowań dla poszkodowanych to kwota rzędu 3 milionów zł (!), czyli 1,5 tys. zł na osobę, co jest spójne z wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 6 sierpnia 2020 roku (co ciekawe, była to pierwsza walka w sądzie cywilnym, a nie z ramienia UODO w sprawie wycieku danych osobowych),
  • - koszt powiadomienia poszkodowanych to kwota rzędu 19,6 tys. zł (uwzględniając koszt listu poleconego),
  • - kara administracyjna nałożona przez PUODO to kwota 100 tys. zł lub mniej drastycznie nawet 40 tys. zł,
  • - pozostałe koszty, w tym: koszty informatyki śledczej, uruchomienia infolinii w celu obsługi powiadomień, koszty postępowań i obrony przez PUODO i w prokuraturze, koszty PR i ratowania wizerunku Urzędu/Gminy - to dodatkowa kwota około 350 tys. zł.

W ten sposób oszacowaliśmy szkodę cybernetyczną na kwotę blisko 3,5 mln zł (!).

Czy da się ubezpieczyć na wypadek szkód w cyberprzestrzeni?

Służy do tego dedykowane ubezpieczenie od skutków ryzyk cybernetycznych. Ale zanim kilka słów o samym produkcie, chciałabym nawiązać do aktualnej sytuacji na rynku ubezpieczeń cyber.

Obecnie znajdujemy się w fazie zmieniającego się rynku ubezpieczeń cybernetycznych na świecie i tym samym w Polsce. Aktualna sytuacja rynkowa jest głównie konsekwencją pandemii i związaną z nią przyspieszoną cyfryzacją, jak również stale rosnącą liczbą zdarzeń i szkód związanych z ryzykiem cybernetycznym z uwagi na dramatycznie rosnącą liczbę ataków hakerskich. Sytuację pogorsza niewątpliwie trwająca wojna na Ukrainie.

Ataki phishingowe czy ransomware są coraz częstsze i wyrafinowane. Nie ma podmiotów za małych ani za dużych, bez względu na lokalizację i branżę, każdy może być celem ataku.

Praktyka niestety wskazuje, iż mimo stosowania coraz lepszych procedur i zabezpieczeń, przestępcom nadal udaje się je złamać. Trzeba przy tym pamiętać, że nawet najlepszy system zabezpieczeń może okazać się bezradny wobec zagrożenia pochodzącego (uwaga) z wnętrza organizacji tj. nieświadomych działań pracowników lub, co gorsza, działających umyślnie.

Już od jakiegoś czasu wzrastają koszty związane z zarządzaniem incydentami czy też wysokość żądanych okupów. Dlatego ubezpieczyciele, którzy byli najbardziej zaangażowani w ten segment rynku ubezpieczeniowego, doskonale zdają sobie sprawę z tego, że za chwilę to ryzyko w ogóle może przestać być ubezpieczalne.

Z powyższych powodów ubezpieczyciele zaostrzają politykę oferowania ubezpieczenia cyber i bardzo ostrożnie podchodzą do oceny ryzyka:

  • - coraz częściej wycofują się z ofertowania wybranych branż np. administracji publicznej (w tym między innymi samorządów czy ochrony zdrowia),
  • - wprowadzają lub ograniczają/obniżają limity odpowiedzialności lub całkowicie wyłączają określone zdarzenia z ochrony ubezpieczeniowej (np. w przypadku wystąpienia ransomware, zawężanie ochrony tylko do tzw. targeted attack, a więc do celowanych w konkretnego klienta działań hakerskich),
  • - podwyższają udziały własne
  • - podnoszą znacząco poziom oferowanych składek,
  • - wymagają bardzo szczegółowych informacji o systemach bezpieczeństwa, stosowanych procedurach.

Jak wiemy, główne zabezpieczenia stosowane przez podmioty to oprogramowanie antywirusowe oraz kopie zapasowe. Oprogramowanie antywirusowe jest konieczne, w pełnej wersji płatnej i bezwzględnie aktualizowane na bieżąco. Ale taki antywirus stanowi najczęściej ochronę przed prostymi atakami, najczęściej wirusów komputerowych, zwłaszcza ransomware.

Co jednak w sytuacji działań hakerów skierowanych na konkretny podmiot?

W takim przypadku bardzo istotne jest uświadamianie kadry pracowniczej na temat możliwych zagrożeń. Praktyka niestety pokazuje, że w takich przypadkach nie ma w 100 proc. skutecznych rozwiązań. Zwracam uwagę, że ok. 90 proc. ataków na infrastrukturę IT zaczyna się od zwykłego maila. Tu nasuwa się od razu wniosek, że najprostszą i niewątpliwie też najskuteczniejszą metodą omijania zabezpieczeń jest wykorzystanie ludzkiej nieuwagi. Czyli znowu człowiek jako najsłabsze ogniwo systemu zabezpieczeń.

A co w przypadku, gdy już dojdzie do szkody?

W takich właśnie sytuacjach odpowiedzią jest polisa ubezpieczenia od skutków ryzyk cybernetycznych. W przypadku samorządów ważne jest to, że ubezpieczonym podmiotem może być wyłącznie konkretna jednostka podległa, a nie cały samorząd. Wynika to z faktu, że każda z jednostek może dysponować inną infrastrukturą teleinformatyczną i innym stanem zabezpieczeń.

Celem takiego ubezpieczenia jest znalezienie rozwiązań ubezpieczeniowych, pozwalających na transfer na podmiot zewnętrzny (ubezpieczyciela) ryzyka związanego m.in. z:

  • - powstaniem incydentu naruszenia danych osobowych,
  • - utratą dostępu do danych elektronicznych,
  • - koniecznością zapłaty kary administracyjnej z tytułu naruszenia przepisów RODO, które mogą mieć istotny wpływ na prowadzoną działalność.

Pamiętajmy przy tym, że - co jest bardzo istotne - istnieją trzy filary cyberbezpieczeństwa:

  • - polityka bezpieczeństwa (procedury, edukacja pracowników),
  • - systemy IT (software),
  • - ubezpieczenie - jako dopełnienie dwóch poprzednich filarów, (konieczne, jeśli któryś z dwóch poprzednich nie podtrzyma odpowiednio całej konstrukcji).

Jakie są najczęstsze powody, dla których firmy ubezpieczeniowe nie mają oferty dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zagrożeń cyberbnetycznych?

Zasadniczym powodem jest brak zainteresowania złożeniem tego typu oferty dla samorządów, czyli tzw. brak apetytu na takie ryzyko. Inne istotne powody to:

  • - stosowanie niewspieranego oprogramowania; system, który nie jest aktualizowany przez producenta staje się „dziurawy” i co się z tym wiąże podatny na ataki (w ocenie ubezpieczyciela nie przeszkodzi temu żadna ochrona antywirusowa, nawet najbardziej aktualna),
  • - brak szyfrowania danych podczas transportu i przechowywania,
  • - brak zastosowania dwupoziomowego uwierzytelniania.

Warto w tym kontekście dodać, że w ubiegłorocznej edycji badania „The Global Risks Report” Światowego Forum Ekonomicznego (WEF), niepowodzenie działań na rzecz cyberbezpieczeństwa znalazło się na liście 10 największych zagrożeń dla świata w 2022 roku.

Pamiętajmy, że jest to ogromne zagrożenie, stąd niezwykła dbałość o wymienione wcześniej trzy filary cyberbezpieczeństwa powinna być dla nas wszystkich priorytetem! A co ważne, wysokie standardy bezpieczeństwa IT oznaczają zarazem korzystne warunki ubezpieczenia.

Wywiad Hakerzy nie zapomnieli o samorządach. Koszty ataku mogą być ogromne ukazał się na Portalu Samorządowym 24.03.2023 do przeczytania tutaj



Zespół EIB
Katarzyna Rydlewska
Zastępca Dyrektora Biura Projektów Strategicznych EIB
Kontakt tel.
+48 697 030 444
+48 566 693 444

Kontakt

Strona Główna/ Kontakt

Wyślij wiadomość


Centrala Toruń
87-100 Toruń
ul. Jęczmienna 21
Tel. +48 56 669 34 00
mail: eib@eib.com.pl
Oddział Katowice
40-129 Katowice
ul. Misjonarzy Oblatów 11
Tel. +48 32 258 37 50
mail: katowice@eib.com.pl
Oddział Kraków
31-527 Kraków
ul. Supniewskiego 9
Tel. +48 12 627 34 00
mail: krakow@eib.com.pl
Oddział Rzeszów
35-307 Rzeszów
Al. Armii Krajowej 80
Tel. +48 17 862 66 28
mail: rzeszow@eib.com.pl
Oddział Warszawa
00-722 Warszawa
ul. Podchorążych 39a/3
Tel. +48 22 559 14 60
mail: warszawa@eib.com.pl
Oddział Wrocław
53-203 Wrocław
Al. Gen. Józefa Hallera 92/18
Tel. +48 71 332 96 67
mail: wroclaw@eib.com.pl
Oddział Łódź
90-010 Łódź
ul. Tuwima 15/U1A
Tel. +48 566 693 580
mail: lodz@eib.com.pl
Oddział Kielce
25-323 Kielce
al. Solidarności 34/307
Tel. +48 56 642 49 12
mail: kielce@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Bydgoszcz
85-231 Bydgoszcz
ul. Królowej Jadwigi 18/203
Tel. +48 52 523 90 77
mail: bydgoszcz@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Gdynia
81-321 Gdynia
ul. Podolska 21/405
Tel. +48 58 620 62 69
mail: gdynia@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Olsztyn
10-282 Olsztyn
ul. Poprzeczna 11
Tel. +48 56 66 93 534
mail: olsztyn@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Włocławek
87-800 Włocławek
ul. Targowa 7
Tel. +48 54 231 15 36
mail: wloclawek@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Sieradz
98-200 Sieradz
ul. Wojska Polskiego 102
Tel. +48 69 703 04 32
mail: sieradz@eib.com.pl

EIB SA
Copyrights ©2025

POLITYKA PRYWATNOŚCI DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES
Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przechowywania i dostępu do informacji na urządzeniach końcowych użytkownika za pomocą plików cookies przez EIB SA.Pliki cookies są to dane informatyczne, zapisywane i przechowywane na urządzeniach końcowych, za pośrednictwem których użytkownik korzysta ze stron internetowych Serwisu. Pliki cookies używane są w celu tworzenia statystyk, które wspierają pozycjonowanie strony, ułatwiając dotarcie do niezbędnej Państwu informacji.Oprogramowanie przeglądarek internetowych domyślenie dopuszcza przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym użytkownika.

Użytkownik ma możliwość ograniczenia lub wyłączenia dostępu plików cookies do swojego urządzenia.

Ograniczenie lub wyłączenie dostępu plików cookies do swojego urządzenia nie spowoduje utrudnień w korzystaniu z naszego Serwisu. Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
Informujemy, że warunki przechowywania lub otrzymywania plików cookies można zmienić poprzez zmianę ustawień w przeglądarce.