Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce:
Chrome,
Firefox,
Internet Explorer,
Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję
W sytuacji, gdy finansowanie inwestycji nie jest gwarantowane przez państwo, to Inwestor ponosi ryzyko kapitałowe oraz następnie ryzyko rentowności całego przedsięwzięcia. Coraz częściej dotyczy to także inwestycji dotychczas zarezerwowanych dla państwa. Takie projekty jak budowa dróg, mostów, lotnisk, nowych bloków energetycznych, spalarni śmieci i innych obiektów użyteczności publicznej, wiążą się z ogromnymi nakładami finansowymi. W ciężar finansowania realizacji inwestycji angażowane są banki, fundusze inwestycyjne i inne zewnętrzne podmioty. Wymagają one odpowiedniego zabezpieczenia ryzyka. Dla tego rodzaju inwestycji typu BOT (Build, Operate, Transfer) przewidziane są specjalne polisy chroniące nie tylko fazę inwestycyjną, ale także pierwszy okres fazy operacyjnej. EIB jako pierwszy broker ubezpieczeniowy w Polsce przygotowało tego rodzaju polisę typu B&O - Build & Operate. Wartość inwestycji wynosiła wiele miliardów złotych.
Inwestycja realizowana przez Klienta EIB wiązała się z ogromnymi nakładami finansowymi, była trudna pod względem logistyki, bardzo zaawansowana technologicznie i dodatkowo podzielona na dwa wyraźne etapy. Jej prawidłowe ubezpieczenie było wymagającym zadaniem. Klient po rekomendacji EIB zdecydował się na zawarcie polisy B&O chroniącej fazę inwestycyjną i pierwszy okres eksploatacji nowych obiektów, odległy o kilka lat. Ochrona w okresie eksploatacji miała być zapewniona bez względu na przebieg prac budowlano-montażowych i ewentualne ryzyka, jakie mogą się w tym czasie ujawnić i wpłynąć na ocenę techniczną całego projektu. Dlatego też polisa B&O wymagała zagwarantowania bardzo dużej pojemności ubezpieczeniowej. EIB opracowało warunki tego ubezpieczenia, składające się z następujących segmentów: (1) Sekcję ryzyk budowlano – montażowych (CAR/EAR), (2) Sekcję ryzyk transportowych (CARGO), (3) Sekcję utraty spodziewanych przychodów na skutek opóźnienia, do którego doszło w wyniku powstania szkody ubezpieczonej w ramach ryzyk budowlano – montażowych i transportowych (DSU, MDSU), (4) Sekcję ryzyk eksploatacyjnych pokrywającą materialną szkodę w projekcie niezależnie czy przyczyna powstała wewnątrz (machinery breakdown), czy pochodziła z zewnątrz projektu (połączona ochrona PD oraz MB), (5) Sekcję utraty spodziewanych przychodów na skutek niemożności prowadzenia działalności w związku z powstaniem szkody w fazie eksploatacyjnej projektu (połączona ochrona BI oraz MLoP). Ochrona została uzupełniona polisami OC, w tym specjalistyczną polisą środowiskową, pokrywającą wydatki związane z ewentualnymi emisjami, do jakich może dojść podczas procesu inwestycyjnego. Z uwagi na profil Inwestora, kontraktowanie umowy ubezpieczenia odbyło się zgodnie z reżimem zamówień publicznych.
Inwestor zawarł pierwszą na rynku polskim polisę typu B&O, chroniącą wszystkie ryzyka, jakie związane są jego z ogromnym i wymagającym przedsięwzięciem. Polisa zapewnia płynne przejście ochrony ubezpieczeniowej od fazy inwestycyjnej do eksploatacyjnej. Odpowiada na bardzo wysokie wymogi podmiotów finansujących i realizujących inwestycję.