Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce:
Chrome,
Firefox,
Internet Explorer,
Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję
Wykorzystując zdobyte doświadczenia, EIB SA został w listopadzie 2018 roku Partnerem Ubezpieczeniowym podczas organizowanego na Stadionie Miejskim Legii Warszawa Kongresu Kolejowego.
W trakcie kongresu mec. Łukasz Zoń - Dyrektor Departamentu Prawnego EIB SA wygłosił wykład zatytułowany: „Czy rosnące bezpieczeństwo to malejące ryzyko szkód? Ubezpieczenie jako niezbędny element zabezpieczenia przedsiębiorstw branży kolejowej?”.
Mec. Zoń podzielił wystąpienie na trzy bloki. W pierwszej części skupił się na problemie odpowiedzialności cywilnej poszczególnych uczestników rynku kolejowego. W trakcie wystąpienia przypomniał uczestnikom spotkania największe europejskie katastrofy kolejowe. To one pokazują bowiem najlepiej jak duże skutki finansowe rodzą nawet najmniejsze wypadki powstałe na torach i jak ważne jest w tym wypadku właściwe ubezpieczenie. Mecenas Zoń przedstawił obowiązujące w Polsce i w Europie regulacje dotyczące minimalnych sum gwarancyjnych w ramach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych. Zaprezentował również w jaki sposób dokonać zakupu polisy z wysoką sumą gwarancyjną przy jednoczesnej optymalizacji kosztów tego ubezpieczenia (polisy warstwowe lub polisy na udziały ubezpieczycieli).
W drugiej części prowadzący omówił aktualną sytuację dotyczącą ataków cybernetycznych. Lawinowy wzrost liczby ataków nie omija przecież rynku kolejowego. W trakcie wystąpienia mec. Zoń podkreślił, że polisa ubezpieczeniowa jest najlepszym uzupełnieniem wszystkich innych zabezpieczeń organizacyjnych i technicznych stosowanych przez poszczególne spółki w celu minimalizacji strat powstałych w związku z cyberprzestępczością.
Ostatnia zaś część poświęcona była kwestiom związanym z odpowiedzialnością poszczególnych uczestników procesów inwestycyjnych realizowanych na kolei. Krajowy Program Kolejowy przewiduje, że w najbliższych latach na inwestycje przeznaczone zostanie ponad 66 mld zł. Realizacja tych przedsięwzięć wiąże się oczywiście z ryzykiem wystąpienia szkód i to zarówno będących następstwem sił przyrody jak i wynikających z błędów ludzkich. Współczesny rynek ubezpieczeniowy oferuje nowoczesne narzędzia, które pozwalają na sprawną kompensację powstałych szkód. Mec Zoń zaznaczał jednak, że bardzo ważne jest aby na problem spojrzeć kompleksowo – szkoda w trakcie realizowanej inwestycji to przecież nie tylko problem i straty powstałe bezpośrednio u wykonawcy, ale bardzo często także u inwestora i osób trzecich, bezpośrednio niezaangażowanych w proces inwestycyjny.
: fot. Zespół Doradców Gospodarczych TOR