Polityka plików Cookies
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję

menu

Szpitali nie stać na oszczędzanie na ubezpieczeniach

| Izabela Zoń, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Klientów Medycznych dla Miesięcznika Ubezpieczeniowego

EIB | Ubezpieczenia dla wymagających


Inflacja, gigantyczny wzrost cen energii elektrycznej, realizacja ustawowych podwyżek dla pracowników medycznych przy jednoczesnym niedofinansowaniu z NFZ powodują, że menedżerowie podmiotów leczniczych szukają możliwości ograniczenia kosztów. Zasadniczym jest w tej trudnej sytuacji ekonomicznej, abyśmy jako dystrybutorzy ubezpieczeń, byli odpowiedzialnymi rzecznikami interesów szpitali i nie działali w imię fałszywie pojmowanego dobra klienta ulegając presji niskiej składki kosztem warunków ubezpieczenia. Wśród ubezpieczeniowców krąży anegdota: „Potrzebuję dobrego i taniego ubezpieczenia.”, „Ale po co Tobie dwa ubezpieczenia?”, która w rzeczywistości miewa wydźwięk nie tylko humorystyczny.


Niedoubezpieczenie mienia

Każdy ubezpieczony słusznie oczekuje, że w przypadku zdarzenia losowego uzyska odszkodowanie w wysokości pozwalającej na odbudowę mienia do stanu sprzed szkody. Po wpisaniu w wyszukiwarce internetowej frazy „pożar w szpitalu” wyświetlają się doniesienia z Warszawy, Bydgoszczy, Gdańska, Płocka, Krakowa, Częstochowy, Lublina, Szczecina, Bytomia, Ciborza, Gorzowa, Krasnegostawu, Bełchatowa, Pruszkowa, co oznacza, że nie są to rzadkie sytuacje. Skutkują zniszczeniem mienia o dużych rozmiarach i szkodami na osobie, takimi jak poparzenie i zaczadzenie pacjentów i personelu.

Setki milionów złotych, które są inwestowane corocznie w budynki, infrastrukturę i specjalistyczny sprzęt medyczny powodują, że szpitale w Polsce stają się nowocześniejsze. Majątek ten powinien być chroniony polisą ubezpieczeniową z tak ustaloną sumą ubezpieczenia, która zapewni, że ubezpieczenie rzeczywiście spełni funkcję kompensacyjną.

Szkoda w budynku lub sprzęcie nie może zakłócić ciągłości działania szpitala, który jest instytucją użyteczności publicznej służącą zaspokajaniu potrzeb społecznych. Należy wskazać, że na koniec pierwszego kwartału 2022r. zobowiązania ogółem 425 samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej wyniosły blisko 17 mld zł i większość z nich to zobowiązania wymagalne. W przypadku zdarzenia losowego powodującego duży uszczerbek majątkowy jedynym ratunkiem będzie więc ubezpieczenie, a mechanizm wartości odtworzeniowej zapewni odbudowę mienia. W dobie kryzysu gospodarczego i niedofinansowania służby zdrowia, szpitali po prostu nie stać na ubezpieczenia pozorne. Brak wystarczających środków na odtworzenie budynków czy newralgicznych sprzętów spowoduje przerwę w udzielaniu świadczeń zdrowotnych, a w konsekwencji utratę finansowania i dalszy wzrost zadłużenia.

Z uznaniem obserwuję działania ubezpieczycieli i kolegów brokerów, którzy wdrażają rozwiązania prowadzące do urealnienia sum ubezpieczenia mienia. Są to różne mechanizmy w zależności od ustalonych wymagań i potrzeb, np. kalkulatory obliczające wartość odtworzeniową nieruchomości, klauzula dodatkowej sumy ubezpieczenia czy klauzula inflacyjna. Wszystkie praktyki mają ten sam cel - zapewnić ubezpieczonemu odszkodowanie pozwalające na szybkie i pełne odtworzenie mienia. W tym miejscu chciałabym zwrócić uwagę, że przy ustalaniu sumy ubezpieczenia według wartości odtworzeniowej warto poważnie rozważyć pełne zniesienie zasady proporcji. Odstępstwo od stosowania proporcjonalnego obniżenia wysokości odszkodowania będzie istotnym bodźcem dla Ubezpieczającego, a dla Ubezpieczyciela czynnikiem kształtującym reputację jako gwaranta wypłaty pełnego odszkodowania.

Suma gwarancyjna w ubezpieczeniu OC

Ustawowo określony trigger act committed w obowiązkowym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej podmiotu wykonującego działalność leczniczą oznacza w praktyce, że ustalając dziś wysokość sumy gwarancyjnej należy uwzględnić, że będą z niej wypłacane świadczenia za kilka lub nawet kilkanaście lat. Obok czynników kształtujących poziom sumy gwarancyjnej takich jak newralgiczne rodzaje udzielanych świadczeń (np. położnictwo, ortopedia, chirurgia, chirurgia plastyczna), roszczeniowość pacjentów, czy też skala prowadzonej działalności, należy dzisiaj dodatkowo wymienić inflację, która spowoduje wzrost zasądzanych odszkodowań i zadośćuczynień.

Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2022 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły o 17,9%, przy czym w obszarze zdrowia o 8,5 %. Odszkodowanie za błąd medyczny obejmuje zwrot wszystkich kosztów leczenia oraz poniesionych wydatków wynikłych z uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia. Najczęściej są to koszty leków, sprzętu medycznego np. wózka inwalidzkiego, rehabilitacji, dodatkowych zabiegów czy operacji, za które pacjent musiał zapłacić, koszt przejazdu do szpitala, przystosowania samochodu lub mieszkania do potrzeb osoby poszkodowanej. W odniesieniu do każdej z wymienionych pozycji nastąpił wzrost cen: wyroby farmaceutyczne o 3,7%, urządzenia i sprzęt terapeutyczny o 8,4%, usługi lekarskie o 17%, usługi stomatologiczne o 17,2%, usługi szpitalne i sanatoryjne o 14,8%, usługi transportowe o 24,2%. W odniesieniu do zadośćuczynienia z tytułu uszczerbku na zdrowiu i rozstroju zdrowia odczuwalny wzrost kosztów życia spowoduje, że poszkodowany/uprawniony będzie oczekiwał relatywnie wyższej rekompensaty za doznaną krzywdę. Wysokość renty odszkodowawczej w sytuacji utraty całkowicie lub częściowo zdolności do pracy zarobkowej albo zwiększenia potrzeb lub zmniejszenia widoków na powodzenie na przyszłość również będzie rosła, jako skutek wzrostu wynagrodzeń.

Nawet jeżeli inflacja zostanie kiedyś zatrzymana, to wysokość kwot zasądzanych przez sądy i świadczeń proponowanych przez ubezpieczycieli nie spadnie do poziomu sprzed inflacji. Będzie to ukształtowana już praktyka. Analiza prawomocnie zasądzonych odszkodowań i zadośćuczynień za szkody wyrządzone przez służbę zdrowia, które publikuje Departament Strategii i Funduszy Europejskich Ministerstwa Sprawiedliwości, pokazuje, że w 2021 roku średnie zadośćuczynienie wyniosło 262 270 zł, a średnie odszkodowanie 73 165,41 zł. Na przykład, jeżeli w 2021 roku rozpatrywana była odpowiedzialność cywilna za zdarzenie z 2011 roku, kiedy obowiązywały sumy gwarancyjne 46 500 euro na jedno zdarzenie, a podmiot leczniczy posiadał jedynie ubezpieczenie obowiązkowe, to w wielu przypadkach brakującą różnicę szpital musiał dopłacić z własnego budżetu. Zakres czasowy act committed w ubezpieczeniu OC definiuje, że w przypadku roszczenia pracuje to ubezpieczenie, które obowiązywało w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych, podczas których zaszło zdarzenie powodujące szkodę.

Mając to wszystko na względzie szpitale powinny zagwarantować sobie bezpieczeństwo finansowe, zarówno dziś jak i w przyszłości, ustalając jak najwyższą sumą gwarancyjną. W szczególności dotyczy to takich podmiotów, które nie mają możliwości nieplanowanego wydatkowania własnych środków finansowych ze względu na wysokie zobowiązania wymagalne. Jest to o tyle istotne, że w świetle ugruntowanego orzecznictwa sądów administracyjnych, wypłaconego odszkodowania, zadośćuczynienia, renty zasądzonych za błąd medyczny wraz z odsetkami i kosztami procesu, nie można zaliczyć do kosztów podatkowych. Oznacza to, że wypłata z własnych środków jeszcze bardziej obciąża budżet szpitala.

Jak więc widać kwestie zarówno ubezpieczeń mienia jak i odpowiedzialności cywilnej, w obecnej trudnej sytuacji inflacyjnej nabierają nowego wymiaru, co wymaga świeżego spojrzenia na ryzyko, które wydawało się już dobrze poznane.


Pobierz oryginalną publikację
Zespół EIB
Izabela Zoń
Dyrektor Biura Ubezpieczeń Klientów Medycznych
Kontakt tel.
+48 697 030 448
+48 566 693 448

Kontakt

Strona Główna/ Kontakt

Wyślij wiadomość


Centrala Toruń
87-100 Toruń
ul. Jęczmienna 21
Tel. +48 56 669 34 00
mail: eib@eib.com.pl
Oddział Katowice
40-129 Katowice
ul. Misjonarzy Oblatów 11
Tel. +48 32 258 37 50
mail: katowice@eib.com.pl
Oddział Kraków
31-527 Kraków
ul. Supniewskiego 9
Tel. +48 12 627 34 00
mail: krakow@eib.com.pl
Oddział Rzeszów
35-307 Rzeszów
Al. Armii Krajowej 80
Tel. +48 17 862 66 28
mail: rzeszow@eib.com.pl
Oddział Warszawa
00-722 Warszawa
ul. Podchorążych 39a/3
Tel. +48 22 559 14 60
mail: warszawa@eib.com.pl
Oddział Wrocław
53-203 Wrocław
Al. Gen. Józefa Hallera 92/18
Tel. +48 71 332 96 67
mail: wroclaw@eib.com.pl
Oddział Łódź
90-010 Łódź
ul. Tuwima 15/U1A
Tel. +48 566 693 580
mail: lodz@eib.com.pl
Oddział Kielce
25-323 Kielce
al. Solidarności 34/307
Tel. +48 56 642 49 12
mail: kielce@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Bydgoszcz
85-231 Bydgoszcz
ul. Królowej Jadwigi 18/203
Tel. +48 52 523 90 77
mail: bydgoszcz@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Gdynia
81-321 Gdynia
ul. Podolska 21/405
Tel. +48 58 620 62 69
mail: gdynia@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Olsztyn
10-282 Olsztyn
ul. Poprzeczna 11
Tel. +48 56 66 93 534
mail: olsztyn@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Włocławek
87-800 Włocławek
ul. Targowa 7
Tel. +48 54 231 15 36
mail: wloclawek@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Sieradz
98-200 Sieradz
ul. Wojska Polskiego 102
Tel. +48 69 703 04 32
mail: sieradz@eib.com.pl