Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce:
Chrome,
Firefox,
Internet Explorer,
Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję
Z Katarzyną Rydlewską, zastępcą dyrektora Biura Projektów Strategicznych w Departamencie Rozwoju EIB S.A. rozmawiamy o informatycznym rozwiązaniu dla zarządców dróg - w tym podległym samorządom terytorialnym - które umożliwia im zgłaszanie i likwidację online szkód związanych ze złym stanem nawierzchni.
Portal Samorządowy: - Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na szkodowość związaną ze stanem dróg w naszym kraju?
Katarzyna Rydlewska: - Doświadczenie dowodzi, że tych czynników jest wiele i nie wszystkie są bezpośrednio zależne od zarządców infrastruktury drogowej na danym terenie. To między innymi: ogólny stan sieci dróg w Polsce, czynniki klimatyczne (sezonowość), coraz bardziej intensywna eksploatacja nawierzchni przez pojazdy, ograniczenia budżetowe, czyli wysokość środków przeznaczanych na utrzymanie dróg, a także sama rozległość zarządzanej infrastruktury. Rzecz jasna ubytki w drogach oraz konieczność ich remontów to temat rzeka. Niestety podobnie jest ze szkodami, które dotykają kierowców i choć drogi mamy w coraz lepszym stanie, to i tak co roku dochodzi do ogromnej liczby zdarzeń, które kwalifikują się do wypłaty odszkodowania z OC zarządcy drogi.PS: - A wysoka szkodowość oznacza również wzrost składki na ubezpieczenie OC zarządcy drogi. Czy można jakoś wpłynąć na obniżenie tej składki?
KR: - Owszem! Składkę ubezpieczenia może obniżyć między innymi system online do zgłaszania szkód z OC zarządcy drogi. Gwałtowny i nieustający rozwój usług online przyzwyczaił nas do wygody załatwiania coraz większej liczby spraw, w tym administracyjnych, przez internet.
Naturalnie odpowiednie narzędzia zaczęły wkraczać również w obszar ubezpieczeń, w więc także zgłoszeń szkód do zarządców dróg z tytułu np. ubytków w jezdni. Przykładem takiego właśnie rozwiązania jest autorski system EIB, z którego mogą i już z powodzeniem korzystają współpracujące z nami samorządy. Jest to rozwiązanie z zaawansowanymi funkcjami, jednocześnie proste w obsłudze, które łączy wszystkie strony sprawy - poszkodowanego, zarządcę drogi, brokera i ubezpieczyciela. Zgłoszenie szkody nigdy nie było prostsze - następuje online przy użyciu elektronicznego formularza. Dla samorządu korzyści są oczywiste - efektywność systemu przekłada się na to, że ubezpieczyciele atrakcyjniej wyceniają swoje oferty ubezpieczenia OC.PS: - Co dokładnie zyskuje zarządca dróg korzystający z takiego rozwiązania?
KR: - Wykorzystanie naszego narzędzia zmniejsza do minimum zaangażowanie pracowników zarządu w obsługę szkód - dane do systemu przenoszą się automatycznie z elektronicznych formularzy.
Przy dobrej dokumentacji zdjęciowej załączonej przez poszkodowanego do zgłoszenia szkody możliwe jest wydanie raportu bez konieczności inspekcji w terenie - to wprost ogranicza koszty. Ma też wpływ na ostateczną wysokość składki za ubezpieczenie OC, w końcu zmniejsza również widocznie nakłady pracy po stronie ubezpieczyciela. To skłania większość ubezpieczycieli do zaproponowania atrakcyjniejszych warunków ubezpieczenia. Warto również dodać, że zastosowana autentykacja osoby zgłaszającej eliminuje fałszywe zgłoszenia.Nasze rozwiązanie może też generować mapę najczęściej występujących zdarzeń, co jest nieocenioną pomocą w planowaniu remontów oraz ograniczeniu liczby szkód i wypłat z OC. A jak wiadomo - im mniej spraw odszkodowawczych w roku polisowym, tym prawdopodobieństwo wyższej składki w kolejnym jest mniejsze.
PS: - O co najczęściej pytają samorządowi zarządcy dróg, jeśli chodzi o ubezpieczenia od zdarzeń będących skutkiem stanu dróg?
KR: - Na ogół zarządców dróg interesuje przede wszystkim to, na jakie wsparcie mogą liczyć w przypadku roszczenia z OC zarządcy drogi - już po szkodzie, bo to, że takie roszczenia będą się pojawiać, jest nieuniknione.
Mimo że stan dróg w Polsce cały czas się poprawia i rosną nakłady inwestycyjne w tym zakresie, to ubytki w jezdniach pojawiają się z uporczywą częstotliwością i będą nadal występować, między innymi z przyczyn, które wymieniłam wcześniej. Nie na wszystkie z nich mamy wpływ, jak chociażby na czynniki klimatyczne. A jak wiemy te są ostatnio mocno uciążliwe, a ich skutki coraz bardziej odczuwalne - zarówno dla użytkowników, jak i zarządców dróg.
Zwłaszcza przy dużej ilości tego rodzaju szkód wsparcie polegające m.in. na odciążeniu kadr zarządcy jest bardzo cenne, a nasze rozwiązanie zglos.online stanowi odpowiedź „w punkt” na to wyzwanie. Narzędzie EIB nie tylko znacząco zmniejsza zaangażowanie pracowników zarządców dróg w obsługę szkód, ale także - dzięki opisanej wyżej automatyzacji całego procesu - umożliwia likwidatorowi w zakładzie ubezpieczeń szybkie otrzymanie kompletnego materiału dowodowego.
To z kolei oznacza krótszy czas likwidacji i wpływa tym samym na poziom zadowolenia wszystkich stron, w tym, co bardzo ważne - poszkodowanych, którzy zostają przy tym obsłużeni w nowoczesny i sprawny sposób.
Wywiad ukazał się 24.06.2024 w Portalu Samorządowym, do przeczytania tutaj.