Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce:
Chrome,
Firefox,
Internet Explorer,
Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję
Oferta branży ubezpieczeniowej dla przewoźników kolejowych nie ogranicza się do ubezpieczeń majątku. Ogólny program dla przewoźnika kolejowego obejmuje pięć podstawowych elementów: casco pojazdów, ubezpieczenie przerw w działalności, OC mające zastosowanie w przypadku szkód wyrządzonych klientom lub osobom trzecim, zabezpieczenie członków władz oraz gwarancje ubezpieczeniowe dla emisji papierów wartościowych.
Ubezpieczenia majątkowe nadal jednak odgrywają rolę podstawową. Przedmiotem ubezpieczenia casco są pojazdy szynowe wraz z wyposażeniem. – Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje zarówno szkody powstałe w wyniku wypadków i katastrof, jak i te spowodowane uszkodzeniem najważniejszych zespołów (silnika, osi, agregatów, instalacji elektrycznej) czy aktami wandalizmu – wyliczał Ł. Zoń.
Ważną rolę odgrywa ubezpieczenie przerw w działalności. – Może wydawać się, że te są łatwe do usunięcia, ale gdy np. w 2010 r. pod Bogatynią tory prowadzące do elektrowni zostały zniesione przez powódź, przewoźnik długo nie mógł świadczyć usług i stracił bardzo wiele – argumentował dyrektor. Ubezpieczyciel może pokrywać w takich wypadkach koszty stałe, których nie można pokrywać z przychodów, co daje poszkodowanemu przedsiębiorcy stabilizację finansową. Alternatywą jest ubezpieczenie zysku na sprzedaży. Ponieważ sytuacje ograniczające lub uniemożliwiające prowadzenie działalności zdarzają się stosunkowo rzadko, cena ubezpieczenia jest dość niska. Odszkodowanie natomiast – jak stwierdził Ł. Zoń – bywa aż dwukrotnie wyższe od kwoty wypłacanej przez ubezpieczyciela z tytułu samych szkód majątkowych.
Omawiając ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, Ł. Zoń odniósł się do kontrowersyjnego projektu obowiązkowego OC dla wszystkich przewoźników kolejowych, forsowanego przez Urząd Transportu Kolejowego. – Podstawowa suma gwarancyjna w wysokości 100 mln zł wynika z badań i symulacji. Przegląd największych katastrof kolejowych w ostatnich latach pokazuje, że szkody spowodowane wypadkami na kolei potrafią być ogromne. Suma odnosi się do odszkodowań, które będą musiały zostać wypłacone poszkodowanym pasażerom lub właścicielowi przewożonych dóbr, zwłaszcza wysoko przetworzonych – powiedział. Projekt UTK spotyka się z krytyką z wielu stron z powodu nakładanych na przewoźników znacznych obciążeń finansowych. Istnieje obawa, że mniejsi operatorzy nie będą w stanie unieść kosztów opłacenia składek, więksi gracze natomiast będą musieli podnieść ceny usług, przez co pogorszy się ich konkurencyjność w stosunku do transportu drogowego.
Szczególnym rodzajem ubezpieczenia jest ochrona majątku członków władz spółki kapitałowej przed roszczeniami akcjonariuszy i osób trzecich z powodu uchybień. Ubezpieczenie OC Directors&Officers (D&O) pozwala funkcjonariuszom spółek zabezpieczyć się przed skutkami popełnionych błędów. – Członkowie zarządów codziennie podejmują różne decyzje, które nie zawsze muszą okazać się prawidłowe.
Przy zaostrzającej się konkurencji muszą to być decyzje coraz odważniejsze. Łatwiej je podejmować, gdy można liczyć na to, że w razie popełnienia błędu szkodę pokryje ubezpieczyciel. Rynek ubezpieczeniowy odpowiedział na potrzebę – tłumaczył Ł. Zoń.
Ostatnim segmentem oferty są ubezpieczenia emisji papierów wartościowych. Także i tutaj zyskiem ubezpieczonego przedsiębiorcy jest komfort w podejmowaniu decyzji. – Gwarancje ubezpieczeniowe są alternatywą dla bankowych. Umowa ubezpieczenia obejmuje ewentualne roszczenia wobec emitenta, a także osobista odpowiedzialność osób przygotowujących prospekt emisyjny – wyjaśnił Ł. Zoń. Ubezpieczenia finansowe mogą mieć zastosowanie także przy zakupach sprzętu lub rozwijaniu nowych gałęzi działalności.
Mówca podkreślił, że na wszystkich etapach od pozyskiwania ochrony aż po likwidację szkód przewoźnicy mogą korzystać z pomocy brokerów ubezpieczeniowych. Oferta brokerów obejmuje także obsługę programu ubezpieczenia i szkolenia z zawartych umów. – W budowaniu strategii zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie namawiam do korzystania z usług wyspecjalizowanych podmiotów – zakończył.
Źródło: Rynek Kolejowy 2015-11-13